Sunday, December 27, 2009

TEKAN UNTUK BICARA (PUSH TO TALK)

Sedikit informasi berkenaan PUSH TO TALK 

Tekan untuk bicara (PUSH TO TALK) adalah teknologi yang ada di dalam talipon bimbit beroperasi seumpama walkie-talkie dan berada didalam jaringan cellular. Komunikasi yang terjalin dua arah, terjadi pada waktu yang sesungguhnya, bersifat one-to-one (satu orang kepada satu orang) atau one-to many (satu orang pada banyak orang) komunikator.

Komunikasinya bersifat [[half-duplex]], seakan walkie talkie, seorang pengguna tidak dapat bercakap dan mendengar (mengirim atau menerima informasi) percakapan, apabila pihak yang bercakap sedang mengirim informasi atau bercakap. Ini bererti kedua belah pihak tidak dapat bercakap di waktu yang sama (yang satu bercakap dan yang lainnya mendengarkan). Maka dari itu, tekan untuk berbicara juga disebut radio dua arah karena beroperasi seperti radio walkie-talkie.

Struktur ini tidak seperti sistem [[full-duplex]] yang ada di dalam komunikasi cellular GSM, dimana kedua pembicara atau banyak pembicara dapat bercakap secara serentak.Isyarat suara percakapan pengguna dikirimkan sebagai paket data melalui jaringan GPRS (IP). Sehingga IP digunakan sebagai pengangkut data atau alat yang mengangkut komunikasi ini. Tetapisekarang ini sudah ada 3G dan 3,5G, maka pengiriman data boleh dilakukan lebih cepat dan efisien.

3 comments:

Anonymous said...

i really don’t like about ptt thing for me buang masa je

Papa-Itam said...

belum cuba belum tahu...kalau bercakap tentang hobi mana ada istilah buah masa...jangan tengok kulit aje baca isinya dulu.
salam kenal semua
berminat nak join..harap sudi beri laluan:0126054959

Papa-Itam said...

bercakap tentang hobi mana ada istilah buat masa..buka sikit minda..